مزدا MX، 30 با پیشرانه ونکل روانه بازار خواهد شد

به گزارش وبلاگ وبساز، پس از سال ها انتظار و شایعات، مزدا بالاخره پیشرانه روتاری خود را به روزرسانی نموده و قرار است مزدا MX-30 REV با موتور احیا شده وانکل به عنوان افزایش دهنده برد در نمایشگاه خودروی بروکسل ژانویه 2023 معرفی گردد. باید اشاره کنیم که این پیشرانه نقش ژنراتور را برای این خودروی نو مزدا ایفا خواهد نمود.

مزدا MX، 30 با پیشرانه ونکل روانه بازار خواهد شد

البته نباید مزدا MX-30 REV با موتور روتاری ونکل را با مزدا RX-7 اشتباه بگیرید. این پیشرانه سرعت فعالیت ثابتی دارد و تنها به عنوان ژنراتور جهت شارژ کردن باتری های مزدا MX-30 REV به انجام وظیفه می پردازد. بدین ترتیب هیچ نیرویی از آن به چرخ ها همچون پیشرانه مزدا RX-7 انتقال نمی یابد. به ادعای این شرکت ژاپنی، این ترکیب مزیت های پیشرانه های برقی را با برد موتورهای درون سوز ارائه می دهد.

نقطه ضعف اصلی این خودروی تازه مزدا، برد بسیار اندک آن است. طبق اطلاعات منتشر شده، مزدا MX-30 از باتری 35.5 کیلووات ساعتی بهره می برد که قادر است در حالت شارژ کامل 161 کیلومتر مسافت را طی کند. مدل تمام برقی این خودرو نیز مجهز به یک پیشرانه برقی با توان 144 اسب بخار قدرت و 271 نیوتن متر گشتاور بوده و می تواند در عرض 9.6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص حجم پیشرانه ونکل مزدا MX-30 REV از سوی این شرکت به صورت رسمی اعلام نشده است. بعلاوه به طور دقیق معین نیست که مزدا جهت جبران افزایش وزن خودرو قدرت پیشرانه الکتریکی را هم افزایش خواهد داد یا نه.

این شرکت خودروساز ژاپنی سال 2020 اظهار نموده بود که در حال آنالیز توسعه مدل تازه MX-30 با پیشرانه روتاری است. این کمپانی همان سال به طور رسمی شروع توسعه این خودروی تازه را اعلام و سال 2021 مدل برقی بدون موتور روتاری مزدا MX-30 را در اختیار مشتریان قرار داد.

مزدا و پیشرانه وانکل از سال های دور رابطه بسیار نزدیکی باهم داشته اند. این شرکت در ابتدا گواهینامه بهره گیری از این نوع پیشرانه را از شرکت آلمانی NSU دریافت کرد و سپس مهندسانشان این پیشرانه را تغییر و ارتقاء دادند. خودرو کوپه اسپرت کاسمو سال 1964 به عنوان اولین خودروی مزدا با پیشرانه وانکل رونمایی شد.

البته فراوری انبوه این خودرو در سال 1967 صورت گرفت و سپس مزدا با عرضه مدل هایی نظیر RX-3 و RX-3 پیشرانه های وانکل را در محصولات بیشتری مورد استفاده قرار داد. اما مشکلاتی چون مصرف سوخت زیاد و آلایندگی بالای پیشرانه های روتاری، کوپهٔ RX-8 را از خط فراوری کنار گذاشت.

منبع: Motor 1

منبع: دیجیکالا مگ

به "مزدا MX، 30 با پیشرانه ونکل روانه بازار خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزدا MX، 30 با پیشرانه ونکل روانه بازار خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید