2 شرط وزارت صمت برای برداشتن قیمت های دستوری خودرو ، سوداگران از بازار خودرو حذف شدند؟

به گزارش وبلاگ وبساز، مدیرکل خودرویی وزارت صمت گفت: وجود خودروهای مالی و رقابت پذیر بودن خودروها مقدمه ای برای برداشتن قیمت های دستوری است، در غیر این صورت برداشتن قیمت های دستوری نتیجه بخش نخواهد بود.

2 شرط وزارت صمت برای برداشتن قیمت های دستوری خودرو ، سوداگران از بازار خودرو حذف شدند؟

به گزارش خبرگزاری وبلاگ وبساز، عبدالله توکلی، در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با الگوبرداری از برترین مدل هایی که در صنعت خودرو در جهان وجود دارد، باید یک نگاه آسیب شناسانه به شرایط صنعت خودروی کشور داشت و آسیب های موجود را شناسایی کرد؛ در واقع اگر عارضه هایی مانند کیفیت پایین، قیمت بالا و غیررقابتی بودن محصول، عدم ایمنی و… را کنار هم قرار داده و به ریشه این مسائل توجه کنیم به درستی به کمبود عنصر دانش بنیان در این صنعت پی می بریم.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت بیان نمود: خودروسازان در تلاشند تا کلید طراحی و توسعه خودرو را شخصی نمایند، یعنی بتوانند طراحی و توسعه پلتفرم های سازه های بومی را در اختیار داشته باشند. در حقیقت در زنجیره صنعت خودرو، دانش فنی ارزش آفرین و ضامن پایداری فراوری خودرو است.

توکلی اضافه نمود: راستا طی شده فراوری خودرو در کشور دائما با نوسان روبرو بوده است. اگر دقت کنیم، زنجیره ارزشی که برای کشور قابل اتکا است پس از انقلاب با ایجاد زنجیره تأمین، توسعه این زنجیره ، ایجاد مراکز تحقیقاتی و… شکل گرفت، سپس طراحی و توسعه محصولاتی مانند کاروان سایپا، تیبا و… آغاز شد؛ اگر این روند ادامه می یافت، عملاً صنعت خودروی کشور بالنده تر می شد اما متأسفانه دائماً این راستا با فراز و نشیب روبرو بود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در صنعت خودرو مسائل و مسائل به رسمیت شناخته شده اند، اظهار کرد: در واقع به این موضوع که مختصات فعلی در این صنعت، قابل دفاع نیست، واقف هستیم، در عین حال برای رسیدن به نقطه مطلوب پتانسیل های فراوانی وجود دارد. با تکیه بر امکانات محیطی و پتانسیل های موجود، برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه ای در سه گام طراحی شده تا این صنعت در کشور رقابتی گردد.

توکلی اضافه نمود: اولین گام از برنامه یاد شده شامل ترمیم و تثبیت در جریان فراوری است. سال گذشته تنها بیش از 100 هزار خودروی کامل فراوری شد، در حالی که در همین بازه زمانی مشابه در امسال این رقم به 420 هزار خودروی کامل فراوری شده، رسیده است. گام دیگر شامل یک برنامه پوست اندازی پلتفرمی است که در نمایشگاه تحولی که در شهریور ماه برگزار گردید، بر دو مفهوم بن سازه ها و هم افزایی در صنعت خودرو نمایش داده شد این دو مفهوم می تواند تغییر قواعد صنعت خودرو و دوره گذار (پوست اندازی پلتفرمی) را رقم بزند.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت ادامه داد: آخرین گام تمرکز بر بازارهای صادراتی و ایجاد مزیت های رقابتی برای صنعت خودرو کشور است. این برنامه به صورتی تنظیم شده که بتوانیم در کنار افزایش فراوری همزمان بحث کیفیت را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی تاکید نمود: زمانی می توان از شرایط مطلوب در این صنعت دفاع کرد که در حوزه قیمت، کیفیت و فراوری رقابت پذیر شویم. در واقع توان تصاحب بازارهای منطقه ای و جهانی را داشته باشیم. در خودروسازی فرآینده توسعه محصول، یک فرآیند سه ساله است. اگر این فرآیند در هر نقطه ای قطع گردد و با خیالی خوش تصور کنیم با واردات محصول خارجی و بومی سازی آن می توانیم دانش فنی را تصاحب کنیم، راستا اشتباهی را طی نموده ایم.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت بیان نمود: به عنوان مثال صنعت خودروی چین رشد بسیار خوبی داشته است. این در حالی است که از نظر زمانی نقطه آغاز آن، بعد از کشور ما بود. این کشور شرکای خارجی فراوانی داشت. مرکز طراحی خود را با چهار برابر مراکز ما در بخش تحقیق و توسعه توسعه داد و در عین حال محصولات را با نشان های خود به بازارهای منطقه فرستاد.

توکلی اظهار کرد: در واقع آنها دریافتند به جای تکیه بر محصولات خارجی، به طراحی و توسعه محصولات با برندها و توان دانش خود باید تکیه و آن را در دستور کار خود قرار دهند. در کشور ما هم از این منظر مزیت هایی وجود دارد در واقع ایران تنها دانشکده و پژوهشکده خودروی منطقه را دارد؛ یعنی نیروی انسانی کارآمد برای صنعت خودروسازی در کشور تربیت می گردد، بعلاوه کشور ما بیشترین فارغ التحصیلان رشته مهندسی و نیرو کار مقرون به صرفه در برابر کشورهای منطقه را دارا هستیم.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت ادامه داد: پس از سال 96 حدود یک میلیون و 600 هزار فراوری خودرو داشتیم که در سال 97 این اندازه به نصف رسید و متأسفانه بخشی از خودروهای فراوریی در پارکینگ ها ماند و وارد بازار نشد. چنین مواردی سبب تلاطم در بازار خودرو شد در واقع جریان فراوری شنماینده شده بود؛ به واسطه تحریم ها جلوی تأمین خارجی بسیاری از محصولات گرفته شده بود و عملاً کارخانجات ما را با مشکل روبرو کرد.

وی بعلاوه بیان نمود: سال گذشته، خودروسازان به علت نقصانی که در فراوری وجود داشت به نوعی عرضه قطره چکانی داشته و توان پاسخگویی به تقاضای بازار در کشور را نداشتند، بنابراین خودروهای فراوریی را به صورت ماهانه عرضه می کردند، به عنوان مثال 20 هزار هزار خودرو وجود داشت و 6 میلیون نفر در قرعه کشی ثبت نام می کردند. این شرایط باعث شد نه تنها نقصان در فراوری بلکه در عرضه خودرو هم دیده گردد. در واقع به نقطه ای رسیده بودیم که همه خودروهای کشور با قرعه کشی عرضه می شد و در این بین یک طبقه واسطه نیز شکل گرفت و شفافیت و یکپارچگی نیز دچار مشکل شد.

توکلی با بیان اینکه در این شرایط، تصمیمی که برای حذف طبقه سوداگر گرفته شد، ایجاد یک سامانه یکپارچه برای شرکت در قرعه کشی بود، اضافه نمود: یعنی به جای ارائه 20 هزار خودرو در یک مرحله، در قدم اول 170 هزار خودرو با اتکا به افزایش فراوری ارائه گردد. این راستا سه دوره تکرار شد و در حال حاضر محصولات گروه خودروسازی سایپا کلا از قرعه کشی بیرون آمد.

وی درباره قیمت گذاری خودرو نیز گفت: در مورد رهاسازی و قیمت های دستوری باید دو نکته در نظر گرفته گردد. یکی اینکه در صنعت خودرو در حالت ایزوله قیمت ها نباید خیلی بالا بروند که مزیت رقابتی در این صنعت از بین برود، بنابراین اگر در این صنعت محصولات به دلایل مختلف زیانده هستند باید ریشه های این زیان شناسایی گردد و قسمتی که یک خودرو در یک کلاس می تواند رقابت پذیر باشد افزایش قیمت قابل قبول است در غیر این صورت قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمت اشتباه است.

توکلی بیان نمود: بعلاوه باید بتوانیم برای بخش های مختلف بازار محصول داشته باشیم یعنی برای خودروهای مالی هم فکری کنیم و برای خودروهای زیر 200 میلیون تومان هم برنامه ای داشته باشیم. متأسفانه بعد از اینکه خودروی پراید از رده خارج شد، اغلب خودرو سازان به خودروهای SUV های مونتاژی اقبال نشان دادند، چرا که حاشیه سود بیشتری و با طبقه مرفه جامعه سرو کار دارد. در حالیکه باید قواعد گذاری به گونه ای باشد که برای همه بخش ها راهکار مناسب داشته باشیم.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت گفت: پس وجود خودروهای مالی و رقابت پذیر بودن محصولات خودروسازان مقدمه ای برای برداشتن قیمت های دستوری است، در غیر این صورت برداشتن قیمت های دستوری نتیجه بخش نخواهد بود.

وی تاکید نمود: در بحث رقابت پذیری دو راستا در نظر گرفته شد و وزارت صمت هم بسیار بر رقابت پذیر شدن این صنعت معتقد است. باید با یاری واردات توازنی در بازار ایجاد کرد البته این واردات نباید به گونه ای باشد که عوائد آن به طبقه خاصی برسد. وارداتی که عوائد آن به قشر کم عایدی نیز برسد، از اهدافی بوده که دنبال شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "2 شرط وزارت صمت برای برداشتن قیمت های دستوری خودرو ، سوداگران از بازار خودرو حذف شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 شرط وزارت صمت برای برداشتن قیمت های دستوری خودرو ، سوداگران از بازار خودرو حذف شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید