آوردگاه بیست و هشتم برای فعالان صنعت چاپ کشور

به گزارش وبلاگ وبساز ، کمتر از 48 ساعت دیگر، بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران با حضور شرکت های معتبر چاپ و بسته بندی فعالیت خود را شروع خواهد نمود؛ این نمایشگاه در آستانه 30 سالگی قرار گرفته است با کوله باری از تجربه و دستاوردهای مختلف.

آوردگاه بیست و هشتم برای فعالان صنعت چاپ کشور

این نمایشگاه طی بیست و هفت دوره، کوشش نموده است با در کنار هم قراردادن فعالان حوزه های مختلف صنعت چاپ، زمینه نمایش توانمندی های این صنعت را فراهم کند. تجربه نشان داده است که نمایشگاه برای شرکت هایی که سابقه و برند دارند، می تواند به اسم عامل قدرت نمایی و حفظ صندلی باشد، از سوی دیگر شرکت های تازه تاسیس هم می توانند از نمایشگاه به اسم فرصتی برای ارزیابی اندازه کارایی استراتژی های بازاریابی مجموعه شان استفاده نمایند.

این نمایشگاه صبح روز آدینه 9 مهرماه ساعت 10 صبح با افتتاح سالن 38 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد نمود، نمایشگاهی که می تواند سهم به سزایی در فراوری رونق ملی داشته باشد و با توجه به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز ملی صنعت چاپ مبنی بر ملی شدن این صنعت، زمینه های آن را فراهم کند.

جلیل غفاری رهبر، رئیس هیات مدیره شرکت آروین مهر فجر (مجری برگزاری نمایشگاه) در این زمینه با اشاره به حضور شرکت در نمایشگاه بیست و هشتم، گفت: سال جاری نمایشگاه در فضایی به وسعت 12 هزار متر و در شش سالن 38، 38B، 44A، 35، 31A و 31B برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز واگذاری غرفه ها به شرکت نمایندگان، شرح داد: 220 شرکت سال جاری در نمایشگاه حضور دارند و جدیدترین دستاوردهای و توانمندی های خود را در حوزه های مختلف صنعت چاپ به نمایش می گذارند.

غفاری رهبر با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، یادآور شد: اگرچه در روزهای سخت کرونایی قرار داریم اما با توجه به توسعه واکسیناسیون در کشور، امیدواریم استقبال فعالان این صنعت از نمایشگاه همانند سال های گذشته پربازده و مفید باشد و دست اندرکاران صنعت چاپ از آن منتفع شوند.

نمایشگاه مجازی به یاری نمایشگاه فیزیکی می آید

حمیدرضا فرخ، مسئول ستاد خبری و طراح ویژه برنامه های صوتی و تصویری نمایشگاه چاپ سال جاری، با اشاره به نامگذاری روزهای نمایشگاه چاپ تهران، گفت: روز آدینه 9 مهر، روز توسعه چاپ و بسته بندی، بایدها و نبایدها، شنبه 10 مهر، روز نکوداشت چهره های ماندگار، یکشنبه 11 مهر، روز هنر چاپ و بسته بندی در توسعه صادرات و دوشنبه 12 مهر روز نوآوری های استارتاپی نامگذاری شده است.

وی بعلاوه از برگزاری نمایشگاه مجازی همزمان با نمایشگاه چاپ تهران اطلاع داد و اضافه کرد: این نمایشگاه مجازی همزمان با افتتاحیه فیزیکی، فعالیت خود را با گروه نمالاین آغاز می نماید و کوشش شده است که در آن توجه ویژه ای به تجربه کاربری بازدیدنمایندگان و غرفه داران گردد، برای غرفه داران هم امکانات مناسبی پیش بینی شده و برای جلب و جذب بازدیدنمایندگان تبلیغات متناسب در نظر گرفته ایم.

فرخ ادامه داد: از دیگر امکاناتی که برای نمایشگاه در نظر گرفته ایم؛ برگزاری جلسات ویدیویی، امکان جستجوی محصول، امکان مدیریت پیغام ها، بازار کار و امکان درج آگهی های استخدام و گزارش های آماری متنوع برای غرفه داران برای ارزیابی بهتر است.

وی با بیان اینکه نخستین بار فضایی برای جلسات و گفتمان های تخصصی پیش بینی شده است، گفت: برای انجمن های علمی، شرکت های نوآور استارتاپی و دانش بنیان، طراحان گرافیست، بعلاوه مدرسان، کارشناسان و متخصصان حوزه چاپ فضایی تخصصی در نظر گرفته ایم.

فرخ در ادامه از اجرای طرح گالری موزه آثار چاپ و بسته بندی، نخستین بار در نمایشگاه، اطلاع داد و گفت: در این بخش، فضایی برای نمایش آثاری که طی چند دهه گذشته از سوی هنرمندان و متخصصان ایرانی فراوری و ارائه شده، پیش بینی نموده ایم که شامل پوسترهای هنری، ورزشی، سینمایی و محصولات بسته بندی است.

به گفته وی، این فضا سال جاری به صورت نمادین طراحی شده و قرار است در سال های بعد، برنامه های مفصل تر و وسیع تری در فضای بزرگتر اجرا گردد.

فرخ، بعلاوه از اجرای ویژه برنامه های تصویری در قالب های مختلف اطلاع داد و گفت: گفت وگو با غرفه داران و بازدیدنمایندگان در حاشیه نمایشگاه، برگزاری نشست های تخصصی به صورت حضوری و آنلاین و گزارش های میدانی و نمایشگاهی از سوی تیم های تصویربرداری در سه گروه استودیویی، پرتابل پخش زنده، پرتابل فراوریی ازجمله اقداماتی است که دنبال خواهیم کرد.

لزوم توجه و حمایت از نمایشگاه های تخصصی

یکی از ویژگی ها و کارنمودهای نمایشگاه های تخصصی در همه کشورها، یاری به توسعه صادرات، بعلاوه رونق فراوریات داخلی است. ایران نسبت به کشورهای منطقه در حوزه چاپ، دارای فناوری ها و توانمندی های بسیار ارزشمندی است که با تکیه بر همین توانایی ها می تواند بخش عمده بازار کشورهای همسایه را در دست بگیرد. اما بعضی محدودیت ها مانع این شده است تا نمایشگاهی با این سابقه بتواند به صندلی اصلی و واقعی خود دست پیدا کند.

غلامرضا شجاع، رئیس بخش تشریفات بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران، گفت: ما از سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران زیرمجموعه شان، بعلاوه روسای کمیسیون های فرهنگی و صنعت مجلس شورای اسلامی برای حضور در نمایشگاه سال جاری دعوت نموده ایم.

وی اضافه کرد: بعلاوه دعوت از انجمن ها، اتحادیه ها و تشکل های مختلف حوزه های مختلف صنعت چاپ و نشر، مطبوعات و .. که به نوعی با این صنعت در این ارتباط هستند هم در برنامه ما بوده است.

شجاع با بیان اینکه متاسفانه در کشور، به نمایشگاه ها نگاه حرفه ای نمی گردد، اسم کرد: در همه کشورها نمایشگاه های تخصصی برگزار می گردد تا برای صنایع داخلی آن کشور تبلیغات خوبی باشد و منظره صادراتی آ ن ها توسعه پیدا کند، اما در کشور ما توجه زیادی به این موضوع نمی گردد.

وی یادآور شد: در حوزه تامین مواد اولیه مورد احتیاج صنعت چاپ مشکل داریم و به حمایت دولت احتیاج داریم، در این زمینه دولت می تواند با اختصاص امتیازهایی به برگزارنمایندگان نمایشگاه شرایط تامین این مواد را تسهیل کند؛ به اسم مثال می توان زمینه ای ایجاد کرد تا هر شرکت معتبری که در حوزه مواد اولیه یا ماشین آلات به روز صنعت چاپ در نمایشگاه شرکت کند، می تواند غرفه رایگان یا با تخفیف داشته باشد و حتی هزینه های آن ها را پرداخت نمایند.

وی یادآور شد: الان تعداد زیادی از نمایشگاه های چاپ جهان، سال ها به این شیوه عمل کردند تا توانستند صندلی خود را به دست بیاورند، نمایشگاه چاپ ترکیه که اواخر مهرماه سال جاری برگزار می گردد، 20 سال قبل چاپخانه داران ایرانی را دعوت می کرد و هزینه اقامت آن ها را پرداخت می کرد تا اعتبار و صندلی ویژه بعلاوه بازار پیدا کند.

شجاع با بیان اینکه نمایشگاه چاپ ترکیه امروز یکی از نمایشگاه های معتبر منطقه به تعداد می آید، گفت: آن ها با تمهیدات یکسری اقدامات توانستند به هدف خود دست پیدا نمایند اما در ایران، نگاه به نمایشگاه فقط یک نگاه درآمدزایی است و نگاه بلند مدت به آن وجود ندارد.

وی با اشاره به کم اهمیت بودن نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه های تخصصی برای مدیران، اسم کرد: برای مراسم افتتاحیه یا بازدید از نمایشگاه بارها و بارها نامه نگاری و تلفن بزنیم تا قبول نمایند به اسم مسئول به نمایشگاه بیایند در حالی که نباید چنین باشد.

حال باید منتظر آغاز ماراتن بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران بود، نمایشگاهی که می تواند با برنامه ریزی در حوز ه های مختلف و جذب نمایندگان کمپانی های معتبر بین المللی، علاوه بر یاری به توسعه صنعت چاپ کشور، دستاوردهای ارزشمندی برای این صنعت به ارمغان بیاورد.

می توان گفت از آنجایی که صنعت چاپ و بسته بندی بر تمام صنایع تاثیر گذار است، نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران می توانند مانند دوره های پیشین، زمینه رونق بخشی صنایع دیگر را فراهم کند؛ رونقی که در نهایت به نفع اقتصاد ملی کشور است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آوردگاه بیست و هشتم برای فعالان صنعت چاپ کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آوردگاه بیست و هشتم برای فعالان صنعت چاپ کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید