فیل ها چطور جان ما را نجات می دهند؟ ، یک واقعیت جالب درباره زندگی فیل های جنگلی

به گزارش وبلاگ وبساز، دانشمندان به تازگی دریافته اند که نحوه تغذیه فیل های جنگلی، تاثیر زیادی بر کاهش روند گرم شدن زمین دارد و محافظت از آن ها می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

فیل ها چطور جان ما را نجات می دهند؟ ، یک واقعیت جالب درباره زندگی فیل های جنگلی

به گزارش وبلاگ وبساز و به نقل از ساینس الرت، یک مطالعه نو نشان می دهد که حفظ جمعیت فیل های جنگلی در خطر انقراض، نه تنها برای خود این حیوانات بلکه برای محافظت از ظرفیت جذب کربن محیطی که در آن زندگی می نمایند، بسیار مهم است.

جنگل های بارانی مرکز و غرب آفریقا، از نظر وسعت در جایگاه دوم ایستاده است. درصورتی که فیل های این جنگل ها از بین بروند، 6 تا 9 درصد از ظرفیت جذب کربن اتمسفر خود را از دست می دهند و این امر گرم شدن سیاره را تسریع می نماید.

فیل های جنگلی نقش مهمی در چرخه کربن بازی می نمایند و با خوردن درختان بلندتر (درختانی که به سرعت رشد می نمایند و کربن کمتری جذب می نمایند) تاج پوش (یا سایبان جنگل، سقف متشکل از تاج درختان) جنگل های بارانی را خلوت می نمایند. این امر باعث ایجاد فضای بیشتری برای ورود نور خورشید به جنگل و در نتیجه یاری به رشد درختانی می گردد که کندتر رشد و کربن بیشتری از محیط جذب می نمایند.

استفن بلیک زیست شناس از دانشگاه سنت لوئیس در میسوری می گوید: اگر فیل های جنگلی را از دست بدهیم، آسیب زیادی به روند گرم شدن کره زمین در سراسر دنیا می رسانیم. اهمیت فیل های جنگلی برای کاهش روند گرم شدن زمین باید به وسیله سیاست گذاران جدی گرفته گردد تا حمایت لازم برای حفاظت از فیل ها ایجاد گردد. نقش فیل های جنگلی در دنیا ما بسیار مهم تر از آن است که بتوان نادیده اش گرفت.

این تیم با استفاده از داده های مطالعات قبلی و اطلاعات نو جمع آوری شده در این زمینه، نزدیک به 200 هزار گزارش از الگوهای تغذیه فیل های جنگلی در آفریقا را که بیش از 800 گونه گیاهی را پوشش می داد، تجزیه و تحلیل نموده است.

به نظر می رسد علاقه فیل ها به تغذیه از درختان با چگالی کربن پایین تر، به علت ارزش غذایی است که از آنها دریافت می نمایند نه صرفا در دسترس بودن. مزه این درختان به مذاقشان خوش تر می آید و هضمشان هم آسان تر است.

با این حال، از نظر مصرف میوه، فیل ها درختان با تراکم کربن بالاتر را ترجیح می دهند که میوه هایی بزرگ تر و شیرین تر دارند. این بدان معنی است که فیل ها بعلاوه به توزیع دانه های این درختان با جذب کربن بالا در اطراف جنگل یاری می نمایند. بعضی از گونه های درختی حتی نمی توانند بدون یاری این حیوانات زنده بمانند.

بلیک می گوید: فیل ها برگ های بسیاری از درختان را می خورند و هنگام غذا خوردن صدمات زیادی به آنها وارد می گردد. آن ها برگ های درختان را جدا می نمایند، یک شاخه کامل را جدا می نمایند یا یک نهال را هنگام غذا خوردن از ریشه در می آورند. داده های ما نشان می دهد که بیشتر این آسیب برای درختان کم تراکم کربن اتفاق می افتد.

تخمین زده می گردد که اکنون کمتر از 500 هزار یل آفریقایی در حیات وحش وجود دارد که از شمار 3 تا 5 میلیون در قرن گذشته، بسیار کمتر است. شکار عاج باعث این کاهش شدید جمعیت فیل ها شده و در بعضی منطقه ها 80 درصد گله ها تلف می شوند. از دست دادن زیستگاه و درگیری انسان و فیل تعداد جمعیت را بیش از پیش کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:

  • ماجرای اشباح کروکودیل های باستانی چیست؟ | دو کشف نو در بریتانیا و مراکش

این مطالعه نو بر اهمیت حفاظت از این فیل های آفریقایی، بزرگترین حیواناتی که روی زمین راه می روند، تاکید می نماید. آنها یکی از 9 گونه گیاهخواران هستند؛ گیاهخواران زمینی با توده بدنی بیش از 1000 کیلوگرم.

بلیک می گوید: فیل ها باغبان جنگل هستند. آن ها به بقا و تکثیر درختان با چگالی بالای جذب کربن یاری می نمایند و از شر درختانی که کمتر کربن جذب می نمایند خلاص می شوند.

این تحقیق در PNAS منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "فیل ها چطور جان ما را نجات می دهند؟ ، یک واقعیت جالب درباره زندگی فیل های جنگلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیل ها چطور جان ما را نجات می دهند؟ ، یک واقعیت جالب درباره زندگی فیل های جنگلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید