نشخوار فکری (Overthinking) چیست و چگونه باید آن را متوقف کرد؟

به گزارش وبلاگ وبساز، بیش از حد فکر کردن، که با نام های نشخوار فکری و Overthinking هم شناخته می گردد، مسئله ای است که امروزه اغلب مردم با آن روبرو هستند. افراد درگیر با نشخوار فکری موضوعات را بیش از حد معمول تجزیه و تحلیل می نمایند و در نتیجه این کار، با افکار و نگرانی های منفی دست به گریبان می شوند. این نوع از تفکر می تواند به وسواس تبدیل گردد و بار سنگین اضافه ای را به فکر تحمیل کند.

نشخوار فکری (Overthinking) چیست و چگونه باید آن را متوقف کرد؟

در این مطلب از وبلاگ وبساز می خواهیم درباره نشخوار فکری و راه های رهایی از آن با شما صحبت کنیم.

آنچه می خوانید:

نشخوار فکری یا overthinking چیست؟

6 تکنیک برای توقف نشخوار فکری

نشخوار فکری یا Overthinking چیست؟

وقتی بیش از حد فکر می کنید دوست دارید تمام نتایج ممکن را برای یک موقعیت تصور کنید و مسیر رسیدن به همه آن ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید. این اتفاق می تواند منجر به انفعال مغز گردد، تا حدی که دیگر قادر به تصمیم گیری یا اقدام برای آن کار نباشید. در نتیجه بهره وری و سلامت روانی شما کاملا تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد. نشخوار فکری می تواند در فکر افکار مزاحم ایجاد کند، تمرکز را از بین ببرد و باعث ایجاد احساس اضطراب یا حتی پارانویا گردد.

این عارضه فقط مخصوص بزرگسالان نیست و بچه ها و نوجوانان هم می توانند به آن دچار شوند. بچه ها و نوجوانانی که به Overthinking دچار هستند مسائل خواب، اضطراب و افسردگی را تجربه می نمایند و توانایی پیدا کردن دوست را از دست می دهند. بعلاوه عملکرد آن ها در مدرسه افت پیدا می نماید و می توانند با مسائل جدی روبه رو شوند.

6 تکنیک برای توقف نشخوار فکری

درست است که عارضه نشخوار فکری خیلی آزاردهنده است و می تواند مسائل بزرگی برای شما ایجاد کند، اما خبر خوب اینکه می توانید با انجام کارهای ساده ای بر آن غلبه کنید و از سلامت فکر خود محافظت کنید.

1. فکر مطلعی

اولین قدم برای مقابله با نشخوار فکری پیدا کردن و تشخیص زمان هایی است که آن را انجام می دهید. وقتی نسبت به افکارتان مطلع باشید، می توانید برای بهبود آن ها قدم بردارید. یکی از روش های موثر در این راه تمرین فکر مطلعی است. تمرکز بر لحظه اکنون و پذیرفتن اتفاقات همانطور که هستند، می تواند بسیار موثر باشد.

2. خودتان را مشغول نگه دارید

تکنیک دیگری که می تواند به شما یاری کند شرکت در فعالیت هایی است که شما را از افکارتان دور می نماید. ورزش، مطالعه یا گذراندن وقت با دوستان و خانواده می تواند برای آغاز عالی باشد.

3. افکار خود را به اشتراک بگذارید

صحبت با یک درمانگر یا مشاور می تواند به شما در درک و مدیریت افکار و احساساتی که تجربه می کنید یاری کند. بعلاوه می توانید این موارد را با دوستان و عزیزانتان به اشتراک بگذارید و از اتفاقاتی که در فکرتان می گذرد برای آن ها صحبت کنید.

4. یاد بگیرید که رها شوید

باید یاد بگیرید و بپذیرید که شما قدرت کنترل همه چیز را ندارید و باید فقط روی مواردی که توانایی تغییرشان را دارید تمرکز کنید. فقط باور داشته باشید که برای آن قسمت هایی که تحت کنترل شما نیست قرار است اتفاق شگفت انگیزی بیفتد و به سادگی در زمان حال زندگی کنید.

5. از شبکه های اجتماعی و اخبار فاصله بگیرید

با این واقعیت که زندگی بالا و پایین دارد کنار بیایید و آن را درک کنید. شما منحصربه فرد هستید و مقایسه خودتان با دیگرانی که در شبکه های اجتماعی می بینید، شما را به هیچ نقطه خاصی نمی رساند. بعلاوه دنبال کردن بیش از حد اخبار می تواند باعث اضطراب و افسردگی گردد. پس از اخبار فاصله بگیرید.

6. مراقبت از خود را تمرین کنید

عشق به خود برترین روش عشق ورزیدن است. با ورزش، تغذیه سالم و تکنیک های تمدد اعصاب از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنید.

کتاب خودت را به فنا نده اثر گری جان بیشاپ

40,000

39,000

تومان

کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم اثر تینا سیلیگ نشر میلکان

104,000

70,930

تومان

کتاب های سلامت روان

مشاهده همه

مرور کلی

بیش از حد فکر کردن یا نشخوار فکری یک مشکل رایج در جوامع امروزی است که می تواند آثار مخربی بر سلامت و بهره وری روان داشته باشد. شما می توانید با تشخیص زمان هایی که درگیر این عارضه می شوید و اقداماتی برای فرار از این افکار، سلامت روان خود را بهبود بخشیده و زندگی شادتری را تجربه کنید. اگر خودتان به تنهایی نمی توانید در این مسیر پیش بروید، حتما از یک تراپیست یاری بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ وبساز مگ را بخوانید.

منبع: medium

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

عوارض اورتینکینگ چیست؟

اولین عارضه ای که نشخوار فکری با خود به همراه دارد انفعال در تصمیم گیری است و همین موضوع باعث بروز عوارض بعدی مثل اضطراب، افسردگی و ناامیدی می گردد.

تست اور تینک واقعی است؟

بله. تست اختلال وسواس فکری با نام تست اورتینک یا تست نشخوار فکری هم شناخته می گردد. بهتر است این تست به وسیله یک مشاور روان انجام گردد تا پاسخ ها به دقت آنالیز شده و شما را گمراه نکند.

آیا می توانم از شر فکر کردن زیاد خلاص شوم؟

تکنیک هایی که در این مطلب معرفی شدند می تواند به شما در مسیر رهایی از نشخوار فکری یاری کند. اگر فکر می کنید به تنهایی از پس فکرهایی که به فکرتان هجوم می آورند بر نمی آیید بهتر است از یک مشاور روانشناس یاری بگیرید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نشخوار فکری (Overthinking) چیست و چگونه باید آن را متوقف کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشخوار فکری (Overthinking) چیست و چگونه باید آن را متوقف کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید