قد بلند خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟!

به گزارش وبلاگ وبساز، البته قد بلند فقط با بیماری ها ارتباط ندارد، بلکه بر اساس نتایج آنالیز که در ژورنال Genetics PLOS منتشر شده است، با مزایایی هم برای سلامت ارتباط دارد، از جمله کاهش خطر دچار شدن بیماری های کورونری قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا.

قد بلند خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟!

آنالیز ها در گذشته قد بلند افراد را با افزایش خطر دچار شدن به بیماری های متعددی از جمله نامنظمی ضربان قلب و ورید های واریسی مرتبط نموده اند، اکنون یک آنالیز تازه بیماری های تازهی را به این لیست می افزاید.

به گزارش وب ام دی این آنالیز تازه نشان می دهد آسیب عصبی در رشته های عصبی محیطی در دست ها و پا ها و نیز عفونت های پوست و استخوان هم با قد بلند افراد ارتباط دارند.

البته قد بلند فقط با بیماری ها ارتباط ندارد، بلکه بر اساس نتایج آنالیز که در ژورنال Genetics PLOS منتشر شده است، با مزایایی هم برای سلامت ارتباط دارد، از جمله کاهش خطر دچار شدن بیماری های کورونری قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا.

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از داده های مربوط به کهنه سربازان، اطلاعات ژنتیکی و به داشتی بیش از 200 هزار بزرگسال سفید پوست و بیش از 50 هزار بزرگسال سیاه پوست را آنالیز کردند. در این آنالیز، در مجموع بیش از 1000 عارضه پزشکی گنجانده شده بود.

این پژوهشگران با استفاده از روش های ژنتیکی به شواهدی دست یافتند که نشان می داد قد افراد بزرگسال با بیش از 100 صفت بالینی از جمله عوارض متعددی با پیامد های بد برای کیفیت زندگی- نوروپاتی (اختلال اعصاب) محیطی، زخم های اندام تحتانی (پا) و نارسایی مزمن وریدی.

این پژوهشگران می گویند قد افراد یک عامل خطرساز غیرقابل تغییر مورد توجه قرارنگرفته برای چندین بیماری شایع در بزرگسالان است.

با اینکه ارتباط میان قد و بسیاری از بیماری های شایع برای مدت درازی شناخته شده است، معلوم نبوده که خودی بلندی یا کوتاهی قد است که افراد را مستعد این بیماری ها می نماید یا سایر عوامل مرتبط با قد مانند تغذیه و شرایط اجتماعی و مالی را باید مقصر دانست.

کوشش پژوهشگران در این آنالیز این بود که تاثیر این عوامل مرتبط با در نظر گرفتن رابطه میان بیماری های گوناگون و قد حقیقی افراد و رابطه میان قد پیش بینی شده آن ها بر اساس خصوصیات ژنتیکی شان کنار گذاشته گردد.

قد میانگین افراد در این آنالیز 176 سانتی متر بود و 91.6 درصد آن ها مرد بودند.

این آنالیز یافته ها آنالیز های پیشین درباره رابطه اندازه قد بالاتر از میانگین و افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی، یک نوع اختلال ریتم ضربان قلب و ورید های واریسی و کاهش خطر عوارض قلبی -عروقی مانند فشار خون بالا، بالا بودن چربی های خون و بیماری شریان های کورونری قلب را تایید کرد.

یکی از یافته های تازه این آنالیز یافتن رابطه ای میان قد افراد و آسیب رشته های عصبی محیطی (نوروپاتی محیطی) در دست ها و پا ها و عفونت های استخوان و پوست مانند زخم های مزمن پا بود.

این پژوهشگران می گویند برای شرح یافته های این آنالیز، تحقیقات بیشتر ترجیحا در گروه افرادی بزرگ تر، متنوع تر و از کشور های گوناگون لازم است.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید

به "قد بلند خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قد بلند خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید