غار داملاتاش؛ جاذبه شگفت انگیز آلانیای ترکیه

به گزارش وبلاگ وبساز، غار زیبای داملاتاش در غرب شهر آلانیای ترکیه در نزدیکی ساحل کلیوپاترای دریای مدیترانه واقع شده است.

غار داملاتاش؛ جاذبه شگفت انگیز آلانیای ترکیه

در اطراف شهر آلانیا کوه های بلند، مراتع سرسبز، فلات ها و رودخانه هایی جاری هستند. این شهر آب و هوای معتدلی در طول سال دارد و به دلیل دارا بودن اماکن دیدنی و آب و هوای بی نظیر یکی از برترین مقاصد ترکیه محسوب می گردد و سهم بسیار زیادی در زمینه جذب توریست دارد.

توجه داشته باشید که شهر آلانیا فرودگاه ندارد، هنگام خرید بلیط هواپیما باید به شهر آنتالیا بلیط تهیه کنید و به وسیله ماشین بعد از پیمودن یک و نیم ساعت به آلانیا برسید.

همانطور که گفتیم شهر آلانیا دارای جاذبه های توریستی زیادی مانند سواحل، رودخانه ها، آبشار و غارهای شگفت انگیزی است.

مورد جالب توجه در خصوص کشور ترکیه اینست که حدودا 3000 غار کشف و آنالیز شده است، شهر آلانیا هم رتبه نخست در غارهای طبیعی دارد. غار مورد بحث ما در این مقاله هم غار داملاتاش نزدیک به مرکز شهر است.

تاریخچه کشف غار داملاتاش

مجموعه غارهای داملاتاش از لحاظ لغوی به معنای چکیدن آب از سطح بالا است که جزو منحصر به فرد ترین غارها در دنیا است. این غار در قسمت غربی شهر و شمال غربی قلعه تاریخی آلانیا قرار گرفته است و هر ساله بسیاری از توریستان را به خرید بلیط هواپیما آلانیا وسوسه می نماید. غار داملاتاش دارای ظاهری شگفت انگیز و بعلاوه خاصیت هوای داخلی بی نظیری است.

این غارها در سال 1948 درهنگام ساخت بندر آلانیا به خاطر انفجار دینامیت برای استخراج سنگ به صورت تصادفی پیدا شده است. در زمان جنگ دنیای دوم هم چند تن از سربازان آلمانی در این غار پنهان شده بودند که از قضا یکی از این سربازان به بیماری آسم مبتلا بود و در این مدت در غار درمان شد.

همین امر باعث گشت تا متخصصان آلمانی وارد عمل شوند و غار تحت حفاظت درآید، سپس مطالعات متعددی در این زمینه شروع شد که پس از چندین سال آنالیز به این نتیجه رسیدند هوای داخل غار حالت درمانگری دارد، از آن پس توریستان زیادی به این شهر سفر کردند و پایه توریستی آلانیا شروع شد.

ساختار غار داملاتاش

با توجه به این که باران نقش مهمی در تشکیل غار داملاتاش داشته است و قطره های باران حفره هایی را در لایه های سنگ آهک ایجاد نموده اند، سپس حفره های عظیم ایجاد شده اند. بعضی از قطرات کوچک باران هم درون حفره ها یخ زده و بلند تر شده و به یکدیگر متصل شده اند و ستون های غار را تشکیل داده اند.

پس از ورود به غار باید مسیری 20 الی 30 متری را طی کنید، یک سوراخ استوانه ای با قطر 13 متر و ارتفاع 15 متر به شکل استالاکتیت ها قرار گرفته است که در 15000 سال ایجاد شده است. استالاکتیت ها و استالاگمیت ها به شکل قندیل های یخی از دیواره غار آویزان هستند و استالاگمیت ها هم کوه های گردی هستند که به دلیل رسوبات معدنی آب در کف غار تشکیل شده اند. برای عبور توریستان دو سطح با حفره استوانه ای وجود دارد که به توریستان را به بخش پایینی راهنمایی می نماید.

امکان ریزش در این غار وجود ندارد، زیرا سراسر این غار ضخامت دیوارها 10 متر است و در لایه ششم و هفتم زمین قرار گرفته است، پس جای ترس و نگرانی نیست و با خیال آسوده از این مکان دیدنی بی نظیر لذت ببرید.

هوای اسرارآمیز داخل غار داملاتاش

مقدار دی اکسید کربن و رطوبت در غار داملاتاش بسیار زیاد است و دما در هر فصلی به طور ثابت بدون هیچ تاثیری از محیط اطراف در حدود 22 تا 23 درجه است. برنامه ویژه ای برای بیماران مبتلا به آسم در این غار وجود دارد به طوری که این برنامه به صورت روزانه به مدت چهار ساعت ماندن در این غار است که باید به مدت 21 روز تکرار گردد.

بیمارانی که بیش از 10 سال درگیر آسم بوده اند، پس از گذراندن این دوره در این غار احساس بهتری داشته اند و آزمایش های مربوطه نشان دهنده بهبود بیماریشان بوده است. بیماران ابتدا به طبقه بالا می فرایند و با هوای محیط داخلی غار آشنا می شوند، سپس به طبقه پایین رفته و روی نیمکت های معین شده می نشینند.

غار Damlatas علاوه بر فضای زیبا و عظیم خود بیماران زیادی را درمان نموده است، پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به بیماری آسم مبتلا شده اید، بهتر است بازدید از این غار را در اولویت برنامه سفری تان به آلانیا قرار دهید. توریستان منظره ها خارق العاده و طبیعی را در این غار دیدن می نمایند که از تغییر شکل دیوارهای سنگی در طول زمان ایجاد شده اند، بنابراین بازدید از این مکان زیبا خالی از لطف نیست.

ساعت و هزینه بازید از غار داملاتاش

غار Damlatas همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر باز است و شامل هزینه بلیط ورودی است. مطمئنا با بازید از این غار بی نظیر سفر هیجان انگیزی را تجربه خواهید کرد.

جاذبه های دیدنی نزدیک به غار داملاتاش

موزه مردم شناسی آلانیا: 600 متر

قلعه آلانیا: 1.8 کیلومتر

برج سرخ: 2.8 کیلومتر

ساحل آلانیا: 3.1 کیلومتر

رستوران های نزدیک به غار داملاتاش

رستوران شرلوک هولمز: 230 متر

رستوران بیسترو باهاما: 450 متر

رستوران الیت: 500 متر

رستوران گول پیده: 550 متر

رستوران اسکی او (خانه قدیمی): 650 متر

رستوران گریل مزه: 1.3 کیلومتر

رستوران ایهمیو: 1.5 کیلومتر

هتل های نزدیک به غار داملاتاش

هتل ویلایی سوناتا: 400 متر

هتل ساحلی کلوپ کوک: 1.5 کیلومتر

هتل ساحلی آلانیا: 1.6 کیلومتر

هتل ساحلی پالمیه: 1.6 کیلومتر

هتل کاپیتان: 1.6 کیلومتر

هتل ساحلی قصر ایکسپریا: 1.6 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "غار داملاتاش؛ جاذبه شگفت انگیز آلانیای ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار داملاتاش؛ جاذبه شگفت انگیز آلانیای ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید