جریمه شکار یوزپلنگ ایرانی چقدر است؟ ، جدول نرخ جریمه های شکار غیر قانونی

به گزارش وبلاگ وبساز، جریمه شکار و آسیب زدن به حیات وحش و لانه ها و بچه هایش در کشور بین 50 هزار تا 200 میلیون تومان است. جریمه شکار غیرمجاز هر چقدر باشد، تورم آن را می بلعد و بی اثر می نماید.

جریمه شکار یوزپلنگ ایرانی چقدر است؟ ، جدول نرخ جریمه های شکار غیر قانونی

وبلاگ وبساز: همشهری نوشت: افزایش 7 برابری جریمه های شکار غیرمجاز و آسیب رساندن به حیات وحش در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است که هفته گذشته برای تصویب به جلسه شورای عالی محیط زیست رفت، ولی فرصت تصویب آن به دست نیامد و قرار شد به جلسه بعدی موکول گردد. ریاست این شورا نیز با رئیس جمهوری است. آخرین بار سال 1398 جریمه ها بعد از سال ها به روز شد. از آن موقع تا به امروز قیمت گوشت گوسفندی از کیلویی حدود 95 هزار تومان به حدود 500 هزار تومان رسیده است. به اعتقاد بعضی متخصصان محیط زیست چنین افزایشی، احتیاج به بازبینی جدی نرخ جرایم شکار غیرمجاز دارد. علاوه بر این، جریمه شکار غیرقانونی، تناسبی با ارزش اکولوژیک گونه ها در طبیعت ندارد. به طور مثال زاغ بور به عنوان گونه ای که فقط در ایران زندگی می نماید، جریمه 15 میلیون تومانی دارد.

افزایش 7 برابری جریمه های شکار غیرمجاز و آسیب رساندن به حیات وحش در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است که هفته گذشته برای تصویب به جلسه شورای عالی محیط زیست رفت، ولی فرصت تصویب آن به دست نیامد و قرار شد به جلسه بعدی موکول گردد. ریاست این شورا نیز با رئیس جمهوری است. آخرین بار سال 1398 جریمه ها بعد از سال ها به روز شد. از آن موقع تا به امروز قیمت گوشت گوسفندی از کیلویی حدود 95 هزار تومان به حدود 500 هزار تومان رسیده است. به اعتقاد بعضی متخصصان محیط زیست چنین افزایشی، احتیاج به بازبینی جدی نرخ جرایم شکار غیرمجاز دارد. علاوه بر این، جریمه شکار غیرقانونی، تناسبی با ارزش اکولوژیک گونه ها در طبیعت ندارد. به طور مثال زاغ بور به عنوان گونه ای که فقط در ایران زندگی می نماید، جریمه 15 میلیون تومانی دارد.

جریمه زیاد بازدارنده است

منوچهر فلاحی، قائم مقام فرمانده یگان حفاظت محیط زیست: بیشترین تخلفات مربوط به شکار حیات وحش مربوط به گونه های بزرگ جثه مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر، مرال، خرس و پلنگ است. علت شکار این گونه ها بعضا مسائل مربوط به تعارض در زیستگاه است، ولی عمدتا با هدف تامین گوشت شکار می شوند. جریمه شکار باید به گونه ای باشد که متخلف به علت مسائل مالی هم که شده طرف آن نرود. در شرایطی که الان گوشت به کیلویی 500 هزار تومان رسیده، برداشت از طبیعت به علت جریمه های پایین همچنان برای متخلفان به صرفه است. چنین افزایشی، احتیاج به بازبینی جدی نرخ جرایم شکار غیرمجاز دارد. البته افزایش قیمت جریمه یک تیغ دولبه است؛ چراکه متخلفان وقتی بدانند چه مبلغی را باید پرداخت نمایند، در برابر محیط بانان عکس العمل های پیچیده و خطرناک نشان می دهند. امیدوارم شورای عالی محیط زیست سالانه به این مسئله رسیدگی کند و جریمه ها به تناسب تورم بالا برود. به نظر می رسد جریمه های بالا مانند آنچه در جرایم مربوط به هدایت ورانندگی اتفاق افتاده، اثر بازدارنده دارند.

شکار پرندگان شکاری بیشترین جریمه را به همراه دارد.

جدول نرخ جریمه های شکار غیر قانونی حیات وحش

گونهمبلغ جریمه به توماننرخ پیشنهادی به تومان
چنگر نوک سرخ، اردک تاجدار، تیهو، کبک، اردک چشم طلایی، حواصیل300 هزار2 میلیون و 100 هزار
خوتکا، غاز خاکستری، انواع مرغابی ها و چنگر150 هزاریک میلیون و 50
کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر25 میلیون175 میلیون
خرس، سیاه، خرس قهوه ای، گور75 میلیون525 میلیون
پلنگ120 میلیون840 میلیون
مرال و شوکا52.5 میلیون367.5 میلیون
هوبره30 میلیون210 میلیون
گوزن زرد90 میلیون630 میلیون
عروس غاز، غاز پا زرد، قوی کوچک، فلامینگو6 میلیون42 میلیون
یوزپلنگ، بالابان، بحری، طرلان، شاهین200 میلیونیک میلیاردو 400 میلیون
امید تنها درنای سیبری120 میلیون840 میلیون
غاز پیشانی سفید، کبک دری، زاغ بور (گونه بومی که فقط در ایران وجود دارد)15 میلیون105 میلیون

گونه ماده: 3 برابر جریمه مشخص شده

تخم پرندگان و خزندگان: نصف جریمه هر گونه

تخریب لانه و آشیانه: یک سوم بهای گونه

منبع: توریسم آنلاین

به "جریمه شکار یوزپلنگ ایرانی چقدر است؟ ، جدول نرخ جریمه های شکار غیر قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه شکار یوزپلنگ ایرانی چقدر است؟ ، جدول نرخ جریمه های شکار غیر قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید